Spädbarnsklinik öppnar igen

Idag öppnar neonatalavdelningen på Karolinska sjukhuset i Solna igen efter att ha varit stängd i en vecka. Spädbarnskliniken stängdes efter att flera spädbarn drabbats av MRSA-bakterien.

neonatal-klinik-kiEfter upptäckten att sex spädbarn på neonatalavdelningen på Karolinska universitetssjukhuset bar på MRSA-bakterien så stängdes intensivvårdsdelen ner för att förhindra spridning. Efter att systematiskt städat utrustning och rum öppnar idag avdelningen igen efter en veckas nedstängning.

Även fast de inte har hittat orsaken till smittospridningen säger Mikael Norman, verksamhetschef på neonatalavdelningen, till Dagens Nyheter att situationen är helt under kontroll och att varken föräldrar eller gravida behöver känns någon oro över detta.

De spädbarn som behövt intensivvård under veckan har fått vård på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Ingen av de barn som bar på MRSA-bakterien har blivit sjuka av bakterien.