Innovation & Forskning

Stora brister i handhygienen i operationssalarna

I nio fall av tio slarvar vårdpersonal med handsprit eller plasthandskar. Det visar en stor studie som Sahlgrenska Akademin presenterar.

Rökstopp på Sahlgrenska

Sahlgrenska sjukhuset är det första sjukhuset i Sverige som förbjuder rökning på hela sjukhusets område.

Granskning av journalsystem

Karolinska har tidigare kritiserats för att alltför många kan läsa i journalerna. Nu ska datainspektionen granska samtliga landsting och regioner.

Journalberg på akutmottagningar

Tusentals patienter har inte blivit journalförda i tid efter att ha besökt en akutmottagning i Sverige. Detta kan påverka patientsäkerheten.

Spädbarnsklinik öppnar igen

Idag öppnar neonatalavdelningen på Karolinska sjukhuset i Solna igen efter att ha varit stängd i en vecka. Spädbarnskliniken stängdes efter att flera spädbarn drabbats av MRSA-bakterien.

Sahlgrenska hotas med vite

Om inte arbetssituationen förbättras för amulanspersonalen på Sahlgrenska sjukhuset så hotas sjukhuset att få böta, skriver Metro